PERSBERICHT
Bewoners die al jaren met veel plezier in de Molenbuurt wonen, kiezen met elkaar voor de sloop van hun 145 woningen. 85% van de bewoners geeft aan het eens te zijn met die rigoureuze stap. Ondanks de pijn van het afscheid van de oude woning. De meeste bewoners willen vervolgens graag terugkeren in de vernieuwde wijk. De keuze voor sloop is opvallend in een tijd waarin veel verhuurders eerder kiezen voor renoveren. “Je moet ook durven luisteren naar bewoners. Zeker als sloop en nieuw bouwen niet ten koste gaat van andere uitbreidingsplannen. Wij spraken zorgvuldig met onze bewoners en kwamen tot de keuze voor sloop en nieuwbouw. Die keuze voeren we dus ook uit.”
De Molenbuurt II in Wormer is een wijk met sociale huurwoningen uit 1958. De woningen zijn populair en voldeden lang in een behoefte. Bewoners vormen samen een hechte gemeenschap. De woningen vertonen echter steeds meer mankementen. Vooral de fundering en de begane grond vloeren zijn slecht. Bouwkundig onderzoek laat zien dat renoveren wel wat maar niet alles oplost. WormerWonen wilde graag weten hoe bewoners aankijken tegen de toekomst. Ze ging vanaf 2021 met alle bewoners persoonlijk bij hen thuis in gesprek. Dat deed WormerWonen drie keer.
Dat leidde tot een groot onderling vertrouwen en een gelijkwaardige samenwerking. Een aantal bewoners vormden samen een Bewonersvertegenwoordiging die maandelijks met WormerWonen overlegt. In overleg ontstond het inzicht dat slopen beter was. “Wij zijn onder de indruk van de nuchterheid die bewoners laten zien”, aldus Cécile Engelsma, directeur bestuurder van WormerWonen. “Alle bewoners in dit project gaan verhuizen, hetzij binnen hetzij buiten de wijk. Verhuizen heeft altijd impact in een mensenleven. Om te kiezen voor nieuwe duurzame, betaalbare woningen, ook voor huurders na jou, getuigt van lef bij onze bewoners. Zij hebben ook meegewerkt aan formulering van een goed sociaal plan. Daarin maakten we afspraken over vergoedingen en hulp die we bewoners geven. Zo geven we bewoners de keus om te kiezen voor een ‘woonklaarpakket’. WormerWonen stoffeert dan de woning en verhuist de bewoners als ze dat willen. Willen bewoners dat liever zelf regelen, dan krijgen ze een verhuiskostenvergoeding en regelen alles zelf”.
“We kunnen met WormerWonen afspraken maken dat we ook in de buurt kunnen blijven. Dat is voor ons heel erg belangrijk”, zegt Elise op ‘t Land, voorzitter van de Bewonersvertegenwoordiging. “We denken dat onze verhuurder ook heel goed snapt hoe ingrijpend verhuizen voor mensen is. Fijn dus dat we vaste contactpersonen hebben die we makkelijk kunnen bellen om te overleggen. En goed dat we konden afspreken dat niet ineens de hele wijk gesloopt en nieuw gebouwd wordt, maar dat het in fases plaats vindt. De overlast voor de hele wijk blijft zo overzichtelijk. Soms hebben bewoners een specifieke voorkeur voor één woning, aan die wensen kunnen we helaas niet voldoen. “We willen alle bewoners in de Molenbuurt gelijk behandelen, daarom kunnen we niet ingaan op individuele wensen” aldus Engelsma, “En bewoners snappen gelukkig ook best dat niet al hun wensen kunnen worden ingewilligd”.
De vernieuwing van de Molenbuurt begint in 2025.
Voor meer informatie: kijk op de projectpagina vernieuwing Molenbuurt II