Ga naar de inhoud
Overlast

Stemmen, huisdieren, voetstappen, muziek, instrumenten, feestjes… Dit zijn normale geluiden die u in elke woning wel eens hoort. Maar deze geluiden zorgen soms ook voor overlast. Ook gedrag kan voor overlast zorgen. Wij vinden het belangrijk dat onze huurders met plezier bij ons wonen. Daarom vragen wij onze huurders om rekening met elkaar te houden. Dat betekent ook dat u verantwoordelijk bent voor het gedrag van uw huisgenoten en bezoekers.

Help, ik heb last van mijn buren!

1

Ga eerst zelf met uw buren in gesprek

Overlast kan erg vervelend zijn en u wilt natuurlijk dat het wordt opgelost. Meestal lukt dit door zelf met uw buren in gesprek te gaan over de overlast die u ervaart. Wacht hier niet te lang mee. 

Tips om het gesprek aan te gaan:

  • Wacht niet te lang als u last heeft van uw buren. Maar ga het gesprek niet aan als u boos of geïrriteerd bent, wacht dan liever tot een geschikt moment.
  • Wees niet aanvallend. Blijf kalm en vriendelijk en zeg geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.
  • Bereid het gesprek goed voor. Bedenk van te voren wat u wilt zeggen.
  • Leg duidelijk uit wat u dwars zit of waar u last van heeft. Vertel wanneer u last heeft wat dit met u doet. 
  • Luister naar elkaar en probeer u in de ander te verplaatsen.
  • Zoek samen naar een oplossing en maak duidelijke afspraken met elkaar.
  • Vindt u het lastig om een gesprek aan te gaan? Schrijf dan eerst een brief. Zie hier een voorbeeldbrief van BeterBuren met tips hoe u dat het beste kunt doen.

Heeft u hier hulp bij nodig? BeterBuren kan u helpen/coachen bij het voorbereiden van dergelijke gesprekken.

2

Komen jullie er samen niet uit?

Neem dan contact op met BeterBuren. Dit is een onafhankelijke organisatie die hulp biedt aan buren die overlast met elkaar willen oplossen. Bemiddelaars van BeterBuren kunnen u en uw buren helpen om samen afspraken te maken en te zoeken naar een oplossing. 

Telefoonnummer BeterBuren: 085-9022810, keuze 2.
E-mail: zaanstreek@beterburen.nl.
Via www.beterburen.nl kunt u online een aanmelding doen.

Als u verder scrolt, treft u twee handige informatiefolders aan en een filmpje van BeterBuren. Klik hiervoor op de rode tegels hieronder.
Spreekt u geen Nederlands? Maak dan gebruik van één van de vertalingen.

3

Blijft de overlast aanhouden?

Meldt dit dan bij WormerWonen. Hiervoor kunt u gebruik maken van dit overlastformulier. Wij kijken samen naar de volgende stap. Afhankelijk van het soort klacht en de ernst van de situatie, vragen wij u om een logboek bij te houden met het tijdstip, de vorm en de duur van de overlast. Met deze informatie spreken wij de veroorzaker aan op zijn of haar gedrag.

Blijft de overlast hierna nog steeds? Dan doen we samen een melding bij het MABZ, Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg. Dit meldpunt werkt nauw samen met instanties zoals WormerWonen, het Sociaal Wijkteam, Leger Des Heils, de Politie etc. Zij brengen de overlastmelding bij de juiste hulpverleningsinstantie(s) onder om de overlast zo goed mogelijk aan te kunnen pakken. 

Soms is het nodig om naar de rechter te stappen. Dit kan alleen als u (en eventueel uw buren) een logboek bijhoudt en daarnaast geluids- en beeldopnames maakt. Ook moeten de politie en de gemeente vaak zijn geïnformeerd.

In geval van acute of ernstige overlast

In geval van acute of ernstige overlast of als de situatie uit de hand dreigt te lopen (agressie, intimidatie, bedreiging), neemt u direct contact op met de politie via het alarmnummer 112. Overlast door drugs, bijvoorbeeld als u last heeft van een (mogelijke) hennepkwekerij of drugshandel, meldt u bij WormerWonen via (075) 642 64 21 én de politie via 0900 - 8844.